Apa itu Sunnah?

Tuesday, December 15, 2015

Bagaimana keadaan kita jika Rasulullah SAW ada bersama dalam kalangan kita?


Bagaimana keadaan kita, jikalau Rasulullah SAW berada di dalam kalangan kita sekarang?
ماذا لو كان النبى صلى الله عليه وسلم  بيننا ؟

Wahai saudaraku seIslam yang aku sayangi:
Bagaimana keadaan kita, jikalau Rasulullah SAW berada di dalam kalangan kita sekarang?

Untuk keterangan lanjutan.....
Apa yang akan kamu jawab jikalau dilontarkan beberapa soalan ini kepada anda?
-         Adakah kamu akan jadi pengikut Rasulullah SAW atau menjadi orang yang pertama muncul menentang dan memerangi baginda SAW?
-         Adakah kamu akan mengajak manusia dengan apa yang disuruh oleh Rasulullah SAW dan mencegah apa yang dilarang oleh baginda SAW atau bagaimana keadaan kamu pada waktu itu terhadap suruhan dan larangan baginda SAW?
-         Adakah kamu termasuk di kalngan orang yang meminggirkan majlis Rasulullah SAW ataupun kamu termasuk dalam kalangan orang yang teguh mengikut semua jejaknya walaupun selangkah demi selangkah?

Wahai saudaraku seIslam yang aku sayangi:
Apakah kamu tahu, wahai orang yangku kasihi…
Di sana ada kelompok manusia menyatakan bahawa mereka beriman dengan Allah SWT dan RasulNya tetapi mereka ingin sesuatu untuk diri mereka…

Wahai saudaraku seIslam yang aku sayangi:
Apakah kamu tahu, wahai orang yangku kasihi…
Orang-orang munafik itu, mereka menampakkan kepada Rasulllah SAW bahawa mereka bersama dengan baginda dan apabila mereka berkumpul sesama sendiri, mereka menggigit hujung jari kerana geram marah terhadap Rasulullah SAW…[1]

Wahai saudaraku seIslam yang aku sayangi:
Saya harap kamu luangkan masa sekejab…bukalah mushaf al-Quran yang kamu ada...kita baca sama-sama ayat dalam kitab Allah SWT yang mewajibkan kita mengikut Rasulullah SAW sama ada baginda masih masih hidup ataupun telah meninggal dunia ini.
Benarkah Allah tidak mewajibkan kita mengikut Rasulullah SAW pada masa baginda hidup sahaja dan bila baginda wafat kita boleh bebas buat pilihan sama ada mengikut baginda atau tidak mengikut baginda?

Bukalah mushaf kamu, wahai orang yang saya sayangi:
1-       Surah Aal Imrah:164
لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلاَلٍ مُبِينٍ
Maksudnya:
Sesungguhnya Allah telah mengurniakan (rahmatNya) kepada orang-orang yang beriman, setelah ia mengutuskan Dalam kalangan mereka seorang Rasul dari bangsa mereka sendiri, yang membacakan kepada mereka ayat-ayat Allah (kandungan Al-Quran yang membuktikan keesaan Allah dan kekuasaanNya), dan membersihkan mereka (dari iktiqad yang sesat), serta mengajar mereka Kitab Allah (Al-Quran) dan Hikmah (pengetahuan yang mendalam mengenai hukum-hukum Syariat). Dan sesungguhnya mereka sebelum (kedatangan Nabi Muhammad) itu adalah dalam kesesatan yang nyata.

2-       Surah al-Nisak:65
فَلَا وَرَبِّكَ لاَ يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لاَ يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجًا مِمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيمًا
Maksudnya:
Maka  Demi Tuhanmu (Wahai Muhammad)! Mereka tidak disifatkan beriman sehingga mereka menjadikan engkau hakim dalam mana-mana perselisihan yang timbul di antara mereka, kemudian mereka pula tidak merasa di hati mereka sesuatu keberatan dari apa yang telah engkau hukumkan, dan mereka menerima keputusan itu dengan sepenuhnya.

3-       Surah al-Taubah:128
لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَاعَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ
Maksudnya:
Sesungguhnya telah datang kepada kamu seorang Rasul dari golongan kamu sendiri (iaitu Nabi Muhammad s.a.w), yang menjadi sangat berat kepadanya sebarang kesusahan yang ditanggung oleh kamu, yang sangat tamak (inginkan) kebaikan bagi kamu, (dan) ia pula menumpahkan perasaan belas serta kasih sayangnya kepada orang-orang yang beriman.

4-       Surah al-Ahzab:21
لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا
Maksudnya:
Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat, serta ia pula menyebut dan mengingati Allah banyak-banyak (dalam masa susah dan senang)


5-       Surah al-Ahzab:36
وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وََلا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَنْ يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَمَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلاَلاً مُبِينًا
Maksudnya:
Dan tidaklah harus bagi orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan - apabila Allah dan RasulNya menetapkan keputusan mengenai sesuatu perkara - (tidaklah harus mereka) mempunyai hak memilih ketetapan sendiri mengenai urusan mereka. Dan sesiapa yang tidak taat kepada hukum Allah dan RasulNya maka sesungguhnya ia telah sesat dengan kesesatan yang jelas nyata.

Adakah kamu termasuk dalam golongan yang dimaksudkan ayat-ayat tersebut?

-         Adakah kamu tahu bahawa dalam kehidupan seorang muslim itu mesti berpandukan kitab Allah dan Sunnah nabiNya dalam setiap perkara sama ada besar ataupun kecil?
-         Adakah kamu tahu bahawa sepanjang kehidupan seorang muslim itu, ia mesti berdasarkan kitab Allah dan Sunnah nabiNya?

Perhatikanlah dalam surah al-An'am:162-163
قُلْ إِنَّ صَلاَتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ* لاَ شَرِيكَ لَهُ وَبِذَلِكَ أُمِرْتُ وَأَنَا أَوَّلُ الْمُسْلِمِينَ
Maksudnya:
katakanlah: "Sesungguhnya sembahyangku dan ibadatku, hidupku dan matiku, hanyalah untuk Allah Tuhan Yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam. tiada sekutu bagiNya, dan dengan yang demikian sahaja aku diperintahkan, dan aku (di antara seluruh umatku) adalah orang Islam yang awal pertama - (yang berserah diri kepada Allah dan mematuhi perintahNya)".

Di manakah kamu sebagai orang yang mengikut Rasulmu SAW walaupun Nabi Muhammad SAW telah wafat…sesungguhnya Allah SWT yang kita sembah tetap hidup dan tidak sesekali mati.

Renungilah al-Furqan: 58
وَتَوَكَّلْ عَلَى الْحَيِّ الَّذِي لاَ يَمُوتُ وَسَبِّحْ بِحَمْدِهِ
Maksudnya:
Dan berserahlah engkau kepada Allah Tuhan Yang hidup, Yang tidak mati; serta bertasbihlah dengan memujiNya.


Fikirkanlah Aal Imran: 144
وَمَا مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلَى أَعْقَابِكُمْ وَمَنْ يَنْقَلِبْ عَلَى عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئًا وَسَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاكِرِينَ
Maksudnya:
Dan Muhammad itu tidak lain hanyalah seorang Rasul yang sudahpun didahului oleh beberapa orang Rasul (yang telah mati atau terbunuh). jika demikian, kalau ia pula mati atau terbunuh, (patutkah) kamu berbalik (berpaling tadah menjadi kafir)? Dan (ingatlah), sesiapa yang berbalik (menjadi kafir) maka ia tidak akan mendatangkan mudarat kepada Allah sedikitpun; dan (sebaliknya) Allah akan memberi balasan pahala kepada orang-orang yang bersyukur (akan nikmat Islam yang tidak ada bandingannya itu).

Wahai saudaraku seIslam yang aku sayangi:
 Apakah kita tidak dalam keadaan teraba-raba dalam kegelapan jahiliah pada masa dahulu lalu Allah SWT memberikan hidayah melalui Rasulullah SAW?
Dari itu saya katakan kepada kamu:
Bagaimana keadaan kita, jikalau Rasulullah SAW berada di dalam kalangan kita sekarang? Lalu baginda menyuruh kita....

1-    Menyuruh kita sembahyang lima waktu secara berjemaah.
Apakah kita ikut.....atau tidak ikut?

2-    Menyuruh kita memerintahkan anak kita agar sembahyang apabila umur tujuh tahun dan hendaklah dipukul pada umur sepuluh tahun jika tak sembahyang
Apakah kita ikut.....atau tidak ikut?

3-    Menyuruh para wanita menutup aurat dan melabuhkan hijab.
Apakah kita ikut.....atau tidak ikut?

4-    Menyuruh kita berada dalam majlis ilmu.
Apakah kita ikut.....atau tidak ikut?

5-    Menyuruh kita menzahir amalan yang dibuat oleh baginda.
Apakah kita ikut.....atau tidak ikut?

6-    Menyuruh kita makan dengan tangan kanan dan minum dengan tangan kanan…melarang kita menggunakan tangan kiri ketika makan dan minum.
Apakah kita ikut.....atau tidak ikut?

7-    Menyuruh kita jangan bercampur-gaul di antara lelaki ada wanita.
Apakah kita ikut.....atau tidak ikut?

8-    Jikalau kita dipilih oleh Rasulullah SAW sebagai utusan baginda untuk ke suatu negeri bagi mengajar manusia tentang urusan agama.
Apakah kita ikut.....atau tidak ikut?

9-    Menyuruh kita jangan menghina/mencela/mencaci-maki orang.
Apakah kita ikut.....atau tidak ikut?

10-                       Jikalau Rasulullah SAW menyuruh kita jangan membuat fitnah
Apakah kita ikut.....atau tidak ikut?

11-                       Jikalau Rasulullah SAW menyuruh kita jangan mengumpat.
Apakah kita ikut.....atau tidak ikut?

12-                       Menyuruh kita berpegang teguh dengan kitab Allah dan sunnah nabiNya. Baginda juga telah bersabda:
" تركت فيكم ما إن إعتصمتم  به لن تضلوا أبدا كتاب الله وسنتى "
Adakah kita termasuk dalam kalangan orang yang berpegang dengan keduanya...atau kita membelakangkan keduanya?
13-                       Dan lain-lain.....

Wahai saudaraku seIslam yang aku sayangi:
Bagaimana keadaan kita, jikalau Rasulullah SAW berada di dalam kalangan kita sekarang?

Adakah kamu dalam kalangan orang yang mendekati majlis baginda ....atau menjauhi dari majlis baginda SAW?
  
Wahai saudaraku seIslam yang aku sayangi:
Apabila kita bertemu dengan Nabi SAW pada hari Kiamat nanti di kolam al-Kausar. Apakah kamu rasa bahawa kamu termasuk dalam kalangan orang yang berhak untuk minum seteguk dari kolam al-Kausar itu...ataupun termasuk dalam kalangan orang yang dihalau dengan ucapan: "

 (سُحْقًا سُحْقًا لِمَنْ بَدَّلَ بَعْدِي)
Maksudnya:
Pergilah jauh-jauh bagi orang yang telah berubah setelah kewafatanku".(Riwayat al-Bukhari)

Wahai saudaraku seIslam yang aku sayangi:
Saya hanya inginkan  kamu berfikiran positif dan bukannya negetif...inilah matlamat ciptaan yang sepatutnya bagi seorang muslim yang cintakan agamanya… cintakan Tuhannya …cintakan Rasulnya…

Jadilah orang yang positif…dan jangan jadi orang yang negetif:

Mulai dari sekarang dan dari ketika ini, saya tidak ingin melanjutkan lagi halaman bacaan anda ini kerana saya telah berikan garis panduan secara ilmiah, agar anda termasuk dalam kalangan orang yang mengikut Rasulullah SAW dan merealisasikan firman Allah SWT agar tidak menyalahi apa yang disampaikan oleh Rasulullah SAW:

Surah an-Nur:62
إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَإِذَا كَانُوا مَعَهُ عَلَى أَمْرٍ جَامِعٍ لَمْ يَذْهَبُوا حَتَّى يَسْتَأْذِنُوهُ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَأْذِنُونَكَ أُولَئِكَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ فَإِذَا اسْتَأْذَنُوكَ لِبَعْضِ شَأْنِهِمْ فَأْذَنْ لِمَنْ شِئْتَ مِنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمُ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ
Maksudnya:
Sesungguhnya orang-orang yang sebenar-benarnya beriman ialah mereka yang beriman kepada Allah dan RasulNya, dan apabila mereka turut bersama-sama dengan Rasulullah dalam sesuatu perkara yang memerlukan perhimpunan ramai, tidaklah mereka meninggalkan majlis perhimpunan itu sebelum mereka meminta izin kepadaNya. Sesungguhnya orang-orang yang meminta izin kepadamu (Wahai Muhammad) itulah orang-orang yang beriman kepada Allah dan RasulNya. Maka apabila meminta izin kepadamu untuk pergi menjalankan sesuatu urusan mereka, maka izinkanlah bagi sesiapa yang engkau kehendaki di antara mereka, dan mintalah ampun kepada Allah untuk mereka; Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.

Dan bagi menerapkan sumber impirasi dari firman Allah Taala:
At-Taubah:119-1290
يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَكُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ * مَا كَانَ لأَهْلِ الْمَدِينَةِ وَمَنْ حَوْلَهُمْ مِنَ الأَعْرَابِ أَنْ يَتَخَلَّفُوا عَنْ رَسُولِ اللَّهِ وَلاَ يَرْغَبُوا بِأَنْفُسِهِمْ عَنْ نَفْسِهِ
Maksudnya:
Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kamu kepada Allah, dan hendaklah kamu berada bersama-sama orang-orang yang benar. Tidaklah patut bagi penduduk Madinah dan orang-orang yang di sekeliling mereka dari orang-orang "A'raab" ketinggalan daripada (turut berperang bersama) Rasulullah; dan tidaklah patut mereka mengasihi diri mereka sendiri dengan tidak menghiraukan Rasulullah.

Perhatian:
Mengikut Rasulullah SAW dengan sebenar adalah dengan mengikut mazhab yang empat, mazhab ahlus sunnah waljemaah kerana rujukan mereka berdasarkan al-Quran dan as-Sunnah...



[1]  Intipati dari surah Aal Imran:119

No comments: